rflink ook als rpi opsteekunit ?

Dutch support forum, post can be done in Dutch
Je mag hier in het Nederlands posten!

Moderators: rtenklooster, Voyager, BertB, Stuntteam

Post Reply
Message
Author
User avatar
pwassink
Normal user
Posts: 60
Joined: 31 Oct 2016, 08:33
Location: Vorden NL

rflink ook als rpi opsteekunit ?

#1 Post by pwassink » 17 Nov 2016, 12:22

Goedendag,

Eerst even aangeven dat ik blij ben met de nieuwe ontwkkelingen en het samenvoegen van de diverse fora die toch al redelijk
in elkaar verweven waren, dit komt de leesbaarheid en vlotte integratie / ten goede ..

Ik was al een poos ah flossen over de rflink oplossing en wilde deze mogelijk ook gaan gebruiken om de huidige en mogelijk toekomstige
rf-items ook vanuit domoticz te gaan besturen. T enige waar ik een beetje tegenaanhik is weer een "standalone" ding ernaast wat ook weer stroom trekt etc ..

Is dit uit historische grond dat hele ding op een arduino draait en of zou het ook mogelijk zijn om een fumnctioneel eendere opsteek print direct op de
toch al aanwezige pi te prikken en vanwege rf storingen etc desnoods de antennetjes wat verwijderd te plaatsen ?

ik heb ook het idee dat die pi niet echt overbelast is met domo, sbfspot, en een paar andere lokale logging en meet en regelzaken ?

Geen idee of ik nu een raar idee heb, maar t kwam bij me op dat de pi dit er "makkelijk" bij zou kunnen doen.

User avatar
Stuntteam
Site Beheer
Posts: 787
Joined: 27 Jan 2016, 16:46

Re: rflink ook als rpi opsteekunit ?

#2 Post by Stuntteam » 17 Nov 2016, 13:10

Maak je alleen en een Pi shield dan verplicht je iedereen om een Pi te hebben en begin je al met 40 euro.. (De Mega heb je al vanaf 5 euro!)
Ga je veel shield versies maken dan word de support heel lastig.
Het weglaten van een 5 euro Mega is dus niet zo heel zinvol.

Daarnaast zijn er nog meer factoren, zoals de niet al te beste RF interferentie van de Pi, belasting op piek momenten waardoor taken in de verdrukking kunnen komen.
Maak je zowel een Pi en een Mega shield, dan krijg je de vraag om ook een Arduino Nano/Mini/Micro/enz enz shield te maken.
dat de firmware niet past maakt niet uit, want dat kan passend gemaakt worden door minder protocollen mee te nemen... oftwel een support nachtmerrie..

De Mega kan eventueel vanaf de IO pinnen aangesloten worden op de GPIO van de Pi. (scheelt een usb kabel)
Omdat ze dan dicht bij elkaar zitten is dan wel verstandig om een RF schild tussen ertussen te zetten.. zoals een aluminium afscherming.
Wat het verbruik betreft, max. 100ma voor de arduino mega + transceiver.
-=# RFLink Gateway Development Team #=-
Introduction: http://www.nemcon.nl/blog2/
Generic Support forum: http://www.esp8266.nu/forum/viewforum.php?f=8

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests