rflink wifi werkt niet

Dutch support forum, post can be done in Dutch
Je mag hier in het Nederlands posten!

Moderators: rtenklooster, Voyager, BertB, Stuntteam

Post Reply
Message
Author
mikedelta
New user
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2018, 21:30

rflink wifi werkt niet

#1 Post by mikedelta » 25 Mar 2018, 21:36

Hallo allen,

Ik heb een rflink gateway gebouwd, met nu de laatste keer een wifi koppel print met nodemcu V3.0
Hoe moet ik hem instellen /installeren in domoticz ?
Rflink met usb verwacht ik zelf niet, maar dan eerder met lan, hier vraagt hij dus weer om een poort.

Groet Martin

manjh
Normal user
Posts: 516
Joined: 08 Feb 2016, 11:22

Re: rflink wifi werkt niet

#2 Post by manjh » 26 Mar 2018, 21:36

Volgens mij is er behoorlijk wat documentatie hierover.
Zoek hier eens:
https://www.nodo-shop.nl/nl/content/10-downloads

mikedelta
New user
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2018, 21:30

Re: rflink wifi werkt niet

#3 Post by mikedelta » 29 Mar 2018, 09:05

Hallo Manjh,

De geven link bevat alleen de bouwomschrijving van de koppelprint en enkele instellingen van de nodemcu.
Helaas geen goede omschrijving van de instellingen nodemcu met domoticz server, oftewel hij connect niet met domoticz via wifi, waar deze print eigenlijk voor bedoelt was.


Groeten martin.

Tecumseh
Normal user
Posts: 37
Joined: 30 Sep 2016, 09:42

Re: rflink wifi werkt niet

#4 Post by Tecumseh » 19 Apr 2018, 12:40

De handleiding NodeMCU geeft weldegelijk de instellingen om de wifi link in te stellen. Neem daarbij op de laatste pagina de instellingen over voor de arduino wifi instellingen.

Dr.H
New user
Posts: 1
Joined: 01 Aug 2020, 11:16

Re: rflink wifi werkt niet

#5 Post by Dr.H » 01 Aug 2020, 11:26

Bedankt Tecumseh.
Volgen van handleiding tot laatste pagina heeft mij inderdaad ook geholpen.
Tot ik de settings had aangepast was NodeMCU onstabiel.

Setup (voor Somfy)
- Arduino Mega met RFLink_v1.1_r48
- NodeMCU met ESPEasy_ESP82xx_mega-20200721

Testen communicatie:
Gebruik PuTTY met raw connectie naar IP adres en poort en wacht op of forceer communicatie van het device die je wil beheren.

Voor mij nu nog:
Integreren met HassIO, eventueel met MQTT. Dat laatste is misschien niet nodig als serial server goed werkt.

Petjepet
New user
Posts: 1
Joined: 19 Aug 2020, 21:18

Re: rflink wifi werkt niet

#6 Post by Petjepet » 19 Aug 2020, 21:28

Testen communicatie:
Gebruik PuTTY met raw connectie naar IP adres en poort en wacht op of forceer communicatie van het device die je wil beheren.
Ik loop tegen hetzelfde issue aan dat ik de LAN variant in Hassio maar ook in Domoticz niet aan het communiceren krijg.
Heb ook de MySensors optie ingebouwd: heb daarvan een netwerkje draaien gekoppeld aan Pimatic.
RFLInk is volledig met aangegeven componenten (Nodo shop) gebouwd en de NodeMCU is ingeregeld met de voorgestelde tool: via een browser ook allemaal netjes uit te lezen.

Bovenstaande met putty geprobeerd naar IP adres van de aan de RFLink aangesloten NodeMCU te connecten (optie Raw) via de ingestelde poort 9999. Ik zie niets gebeuren.
Via een USB verbinding zie ik direct legio zaken voorbij komen.

Kan ik nog op een andere manier testen of de data wel juist naar de NodeMCU gaat en via wifi verwerkt wordt?
Gr,
Ron

mehintegro
New user
Posts: 1
Joined: 21 Jul 2021, 20:09

Re: rflink wifi werkt niet

#7 Post by mehintegro » 21 Jul 2021, 20:17

Heeft iemand hier al een oplossing gevonden?

Ik wil van Domoticz naar Home Assistant migreren. RFLink via USB aan Domoticz werkt perfect. Door een bug op Raspberry Pi4 krijg ik de RFLink via USB niet werkende, dus de oplossing is om over te stappen naar Wifi connectie. Ik heb een NodeMCU bij Nodo-Shop besteld en geinstalleerd en geconfigureerd met ESP Easy (versie 1.47 conform handleiding). Ik wil proberen het op basis van SerialServer te installeren.

Via Wifi krijg ik het met Domoticz niet verbonden, Home Assistant ziet hem wel en geeft in debug log aan dat hij met RFlink connected is, maar ziet geen enkel device. Daarnaast zie ik dat hij de verbinding met RFLink eens in de 30-45 minuten verliest en herstart.

Ik heb echter het vermoeden dat er op de RX/TX verbinding tussen de RFlink en NodeMCU geen data loopt. Is er een manier om dat te checken? En zijn er andere oplossingen om dit werkende te krijgen?

Toolman
New user
Posts: 1
Joined: 25 Feb 2022, 17:07

Re: rflink wifi werkt niet

#8 Post by Toolman » 25 Feb 2022, 17:14

mehintegro wrote: 21 Jul 2021, 20:17 Ik heb echter het vermoeden dat er op de RX/TX verbinding tussen de RFlink en NodeMCU geen data loopt. Is er een manier om dat te checken? En zijn er andere oplossingen om dit werkende te krijgen?
Ik heb hetzelfde vermoeden en issue. Heb jij dit aan de praat gekregen?
Ik draai Home Assistant op een NUC. De RFLink via de USB aangesloten werkt goed. Ik probeer het nu met de WiFi-print met NodeMCU van de Nodo-shop met daarop ESP Easy en krijg het maar niet aan de praat.

Rini52
Normal user
Posts: 47
Joined: 19 Jun 2021, 17:23
Location: NL

Re: rflink wifi werkt niet

#9 Post by Rini52 » 19 Apr 2022, 12:07

hi gents
Heb ook van alles geprobeerd. De serial server connect met Domoticz/Putty en je krijgt te zien dat de ser2net is geconnect (op de log van de esp8266). Daarna is het over en uit met de pret. Domoticz disconnect omdat hij niets krijgt en met putty kun je niets verzenden.
Dus lijkt het erop dat rx/tx met de rflink niet werken met het nodo PCB board. Heb verschillende versies van ESPEASY mega geladen maar geen alle geeft response. The RFlink op USB werkt prima.
Heeft iemand al een oplossing gevonden?

Rini52
Normal user
Posts: 47
Joined: 19 Jun 2021, 17:23
Location: NL

Re: rflink wifi werkt niet

#10 Post by Rini52 » 19 Apr 2022, 22:01

Found the solution...

The default seting in the serial-server is i2c serial. Change it to HW Serial0. Then it communicates correctly.
see attached screen dump.
Attachments
Serial_server_settings.png
Serial_server_settings.png (125.06 KiB) Viewed 4213 times

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest