433 vs 868

Dutch support forum, post can be done in Dutch
Je mag hier in het Nederlands posten!

Moderators: rtenklooster, Voyager, BertB, Stuntteam

Post Reply
Message
Author
profodes
New user
Posts: 1
Joined: 27 Mar 2018, 12:39

433 vs 868

#1 Post by profodes » 27 Mar 2018, 12:51

Hallo allemaal,

Aangezien ik nieuw ben in domotica land en door de bomen het bos niet meer zie hoop ik dat ik hier antwoord kan krijgen op mijn vraag.
Ik wil heel simpel mijn Mi-lights kunnen aansturen dmv domoticz. Ik heb al gelezen dat dat kan icm een 2.4ghz "module" die op de RF-Link gesoldeerd kan worden (Nodo webshop).
Nou wil ik het ook mogelijk maken om mijn huidige wandschakelaars te kunnen blijven gebruiken. Ik dacht dat ik hiervoor een Zwave protocol nodig zou hebben omdat er natuurlijk wel gecontroleerd moet worden of de lamp aan staat of niet.

Mijn vraag is:
kan ik een dergelijke "send, receive and check" niet mogelijk maken met 433 of 868?
Ik wil namelijk het systeem langzaam uitbreiden met bijvoorbeeld weerstation, deur- en raamsensoren, etc.
Het is dan wel hadig om te weten of ik een RF link moet hebben die 433 of 868 ondersteund met de bijbehorende 2.4ghz chip.

Alvast bedankt,

Profodes

TD-er
Core team member
Posts: 8643
Joined: 01 Sep 2017, 22:13
Location: the Netherlands
Contact:

Re: 433 vs 868

#2 Post by TD-er » 27 Mar 2018, 13:28

Even alvast een paar zaken op een rij zetten, zodat je leer-curve hopelijk wat minder steil is :)

Op 2.4 GHz zit een aantal zaken, zoals WiFi, Bluetooth en Zigbee.
Zoals je al weet, zijn WiFi en Bluetooth niet met elkaar te verbinden, ondanks dat ze op 2.4 GHz werken.
Het zijn 2 totaal verschillende manieren van communiceren. Zigbee is ook weer compleet anders.

Dan heb je nog de band van 800 - 900 MHz. Daarin zitten heel veel apparaten op 868 MHz en je hebt ook Z-wave.
Z-wave lijkt qua principe nog het meest op Zigbee, maar is uiteraard ook niet met elkaar te verbinden. Zie: https://domotica.nl/2017/03/03/wat-is-h ... en-z-wave/
Neem dan de apparaten op 868 MHz. Heel vaak zijn dat fabrikant-eigen protocollen en dus is het al heel lastig om die apparaten te ondersteunen met een 3rd party applicatie, zoals RF-link, omdat die protocollen niet gedocumenteerd zijn en vaak net even wat complexer qua opzet zijn.

En dan heb je nog de 433 MHz apparaten.
Heel vaak betreft het daar 1-richting communicatie en apparatuur uit het goedkope segment.
Erg simpel qua opzet en vaak ook zijn de protocollen goed bekend, of eenvoudig te achterhalen omdat ze afgeleid zijn van al bestaande protocollen.
433 MHz apparatuur kan door het 1-richtingverkeer dus ook niet zien of het commando ontvangen is, noch wat de status is.

Wat je zou kunnen doen is ook eens kijken naar ESP8266 gebaseerde schakelaars.
Die hebben intern gewoon WiFi en zijn met ESPeasy te voorzien van een firmware waar je een hoop meer dingen mee kunt doen.
Doordat het WiFi is, is het sowieso bi-directioneel en het is makkelijk te koppelen met bestaande domotica-systemen zoals Domoticz, OpenHab of Home Assistant.
Als je nog moet beginnen met je aanstaande verslaving ( ;) ) vorm te geven, zou ik daar ook zeker naar kijken.
433 MHz spul zou ik eigenlijk links laten liggen, omdat het vaak voor problemen zorgt qua verbinding, zeker als je automatisch wilt schakelen. (en dus geen feedback krijgt of iets wel is aangekomen)
868 MHz spul is vaak lastig te gebruiken met andere merken
Z-wave en Zigbee spul werkt goed, maar gaat aardig in de papieren lopen.
En je hebt af en toe toch wel compatibiliteitsproblemen.

De ESP8266 gebaseerde schakelsystemen hebben uiteraard ook nadelen.
Veel is "Chinees" spul en als die ergens een 1/100e cent kunnen besparen, zullen ze dat ook doen.
Ik zou bijvoorbeeld geen grootverbruikers schakelen met menig Sonoff apparaat en zeker niet met de klonen ervan. (zeg maar > 5 Ampere)
En zo af en toe komen ze ineens met een nieuwe revisie van spul waardoor het soms kan gebeuren dat ineens alles wat je koopt niet lekker werkt, totdat de ontwikkelaars weer een patch hebben uitgebracht.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests