Vreemd gedrag met zenden

Dutch support forum, post can be done in Dutch
Je mag hier in het Nederlands posten!

Moderators: rtenklooster, Voyager, BertB, Stuntteam

Post Reply
Message
Author
acmkonings
New user
Posts: 4
Joined: 07 Jul 2020, 11:31

Vreemd gedrag met zenden

#1 Post by acmkonings » 07 Jul 2020, 12:29

Ik heb iets vreemds met RFLink. In een opstelling met een Pi / HomeAssistant, 3 (New)Kaku stopcontacten, een RXB6 en een RTX882, schakelen meer dan regelmatig alledrie de stopcontacten als ik er vanuit de GUI maar één bedien. Ik heb al geprobeerd de RTX te voorzien van een RF-schild middels alu-folie, met nauwelijks resultaat. Op de Windows machine werkt het met de Loader prima, op de Pi niet. Ik had al zowat al mijn haren uit mijn hoofd getrokken en wilde de Mega al het raam uitgooien, toen ik ontdekte dat, als ik met rflink.send_command een stopcontact rechtstreeks aanstuur, het (vooralsnog) feilloos werkt ! Rara, hoe kan dit?

Wie helpt me om dit op te lossen? Er is vast een workaround, maar dit zou toch ook gewoon moeten werken?

User avatar
Stuntteam
Site Beheer
Posts: 786
Joined: 27 Jan 2016, 16:46

Re: Vreemd gedrag met zenden

#2 Post by Stuntteam » 07 Jul 2020, 17:50

Andere ID's gebruiken?
-=# RFLink Gateway Development Team #=-
Introduction: http://www.nemcon.nl/blog2/
Generic Support forum: http://www.esp8266.nu/forum/viewforum.php?f=8

acmkonings
New user
Posts: 4
Joined: 07 Jul 2020, 11:31

Re: Vreemd gedrag met zenden

#3 Post by acmkonings » 07 Jul 2020, 18:24

Bedankt voor je suggestie, Stuntteam. Dat zou kunnen, ware het niet dat die bepaald worden door de afstandsbediening en die functie wil ik graag behouden voor mijn huisgenoten. En dan blijft het voor mij een raadsel waarom de service van HA wel goed functioneert en de interne functie, waar die ander op gebaseerd is, niet. Zijn er nog andere ideeën, bijv. aanwijzingen in de code?

User avatar
Stuntteam
Site Beheer
Posts: 786
Joined: 27 Jan 2016, 16:46

Re: Vreemd gedrag met zenden

#4 Post by Stuntteam » 07 Jul 2020, 19:31

Onzin. Een kaku stopcontact kan je met meerdere remotes pairen.
Je kan dus zonder probleem de remote gebruiken en compleet andere ID's voor je home automation oplossing gebruiken.
-=# RFLink Gateway Development Team #=-
Introduction: http://www.nemcon.nl/blog2/
Generic Support forum: http://www.esp8266.nu/forum/viewforum.php?f=8

TD-er
Core team member
Posts: 8643
Joined: 01 Sep 2017, 22:13
Location: the Netherlands
Contact:

Re: Vreemd gedrag met zenden

#5 Post by TD-er » 07 Jul 2020, 20:21

Sommige KAKU modules, zoals de versie zonder knop en meegeleverd in een starterspakket, leren ook een code als deze verzonden is binnen zoveel seconden na power-up.

Dus wellicht heeft de module die mee-schakelt ook die andere code mee-geleerd?

acmkonings
New user
Posts: 4
Joined: 07 Jul 2020, 11:31

Re: Vreemd gedrag met zenden

#6 Post by acmkonings » 07 Jul 2020, 21:05

Dank je TD-er! Dat is een normale menselijke reactie waar ik iets mee kan. Ik ga het proberen en meld het terug.

User avatar
Stuntteam
Site Beheer
Posts: 786
Joined: 27 Jan 2016, 16:46

Re: Vreemd gedrag met zenden

#7 Post by Stuntteam » 07 Jul 2020, 23:58

>Dus wellicht heeft de module die mee-schakelt ook die andere code mee-geleerd?
Als dat zo zou zijn, dan moet het probleem ook met de afstandsbediening optreden.

Het pakket formaat voor zenden is:
10;NewKaku;123456;1;ON;
123456; is het adres (ID) van de AB,
1; is het knop nummer.
Naast ON en OFF heb je nog ALLON en ALLOFF om alle apparaten (knoppen) binnen 1 adres aan of uit te zetten.

Lijkt haast wel alsof je het ALLON/ALLOFF commando verzend.. Geen idee of dat daar iets mis mee is binnen HA, maar dat zouden dan meer mensen moeten hebben lijkt me.
De oplossing, andere ID's aan je stopcontacten toevoegen en die gebruiken.

Van de rflink site:
10;NewKaku;0cac142;1;ON;
de code van mijn remote...
Die code leer je als 2e code aan je stopcontact.

Doe dit ook met de andere 2 stopcontacten.. Neem wel voor ieder stopcontact een andere ID.
bv. 10;NewKaku;123456;1;ON;

Daarna gebruik je als vanouds de AB voor handmatige bediening. Dat blijft dan volledig origineel.

In je domotica systeem wis je de code van je AB en voeg je de bovenstaande ID's toe.
Vervolgens test je of inderdaad alle schakelaars reageren zoals ze zouden moeten.
Omdat je 3 verschillende ID's gebruikt binnen HA heeft een eventuele ALLON/ALLOFF bug (mocht die er al zijn) geen effect.
-=# RFLink Gateway Development Team #=-
Introduction: http://www.nemcon.nl/blog2/
Generic Support forum: http://www.esp8266.nu/forum/viewforum.php?f=8

TD-er
Core team member
Posts: 8643
Joined: 01 Sep 2017, 22:13
Location: the Netherlands
Contact:

Re: Vreemd gedrag met zenden

#8 Post by TD-er » 08 Jul 2020, 00:03

Zou het ook nog kunnen komen door de KAKU ontvangers te dicht bij elkaar te plaatsen?
Als ik mij niet vergis, konden die elkaar ook beïnvloeden door te dicht bij elkaar te zijn.

acmkonings
New user
Posts: 4
Joined: 07 Jul 2020, 11:31

Re: Vreemd gedrag met zenden

#9 Post by acmkonings » 08 Jul 2020, 21:29

Heren,
Ik ben er uit! Jullie hebben me op het juiste spoor gezet.
Ik heb eerst een extra (dat kan dus blijkbaar, wist ik niet) code in het contact geprogrammeerd, maar dat werkte niet naar wens want dan reageert de GUI niet op bediening met de AB.
Tevens heb ik een optie ontdekt die het type plug bepaalt; standaard staat deze op 'switchable' maar er staat ook te lezen in de documentatie dat NewKaku op dit moment het enige protocol is dat herkend wordt als 'dimmable'. Dat deed wel een belletje rinkelen want als ik in de debug-info van HA kijk, zie ik (uit mijn hoofd) 10;newkaku;xxxxxx;15' in plaats van 'ON'. Dat vindt'ie blijkbaar niet zo leuk.

Dus type op switchable gezet en dit lijkt goed te gaan!

Heel erg bedankt!

TD-er
Core team member
Posts: 8643
Joined: 01 Sep 2017, 22:13
Location: the Netherlands
Contact:

Re: Vreemd gedrag met zenden

#10 Post by TD-er » 08 Jul 2020, 23:44

Fijn om te lezen dat het uiteindelijk gelukt is en goed om weer eens te realiseren inderdaad dat er een verschil zit tussen 'dimmer' codes en 'switch' codes. (naast de verschillen tussen de ouderwetse draaiwieltjes en de codes die je de ontvanger moet laten leren)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests